Idén med det omtalade begreppet affiliatemarknadsföring är i grunden enkel. Det handlar om att ta hjälp av andra parters för att nå ut med sin produkt eller tjänst på nätet för att driva den egna försäljningen. Och det fiffiga med upplägget är att man som annonsör bara betalar för prestationen på något sätt. Det kan vara per klick, per köp, per lead eller per visning av annonsen/kampanjen.

Det vanligaste är att man använder sig av något av de stora nätverken för affiliatemarknadsföring vars uppgift är att koppla ihop annonsören med tänkbara affiliates. Generellt är dessutom framgångsrika affiliates mycket kompetenta på sökordsoptimering vilket går hand i hand med själva affiliatesmarknadsföringen, något som säljare av produkter däremot ofta kan brista i. Affilitatemarknadsföring lämpar sig särskilt väl vid uppstart av ett nytt bolag när syftet är att nå ut med sitt erbjudande.

Poker.se är ett exempel på en framgångsrik affiliate till informationsajt eftersom den är ett nav när man vill ha tag på bra listade pokersajter. Poker.se samlar pokerbonusar från en rad olika spelsajter och klickar man till exempel på ”Hämta bonus” på en vald spelsajt så skickas man vidare till den sajten där man kan registrera sig. Det har flera fördelar för de inblandade parterna. Genom att registrera sig via Poker.se får den potentielle spelaren en bonus. Kasinot får en ny kund som gör en insättning och Poker.se får också en belöning för förmedlingen.

Som nystartat företag är det här ett bra exempel på hur ett lönsamt samarbete kan se ut. I samarbete med ett välkänt varumärke och dess välbesökta sajt kan man snabbt både få räckvidd och samtidigt skapa kännedom om sin produkt eller tjänst.