Olyckor är kanske inte det första man tänker på när man kommer till arbetsplatsen men däremot så gäller det att veta hur man ska hantera och veta vilken beredskap det är på arbetsplatsen. Vad är det som gäller enligt lagar och regler och vad krävs det av arbetsgivare och personal vid händelser som kräver första hjälpen.

Arbetsmiljöverket har en arbetsmiljölag som ser till att arbetsgivare får hjälp med att förebygga olyckor och annat som ska skada oss i arbetslivet. Det finns en del lagar och föreskrifter som det är bra att ha koll på just för en arbetsplats. Genom att kolla upp dessa råd så får man förutom bar information och kunskap hur man ska reagera vid olyckstillfällen av olika slag.

Om företaget behöver ytterligare så finns HLR Hjälpen som en resurs med både utbildning och försäljning eller uthyrning av hjärtstartare till företag. Framförallt ska företaget skapa de rutiner som kan behövas vid ett olyckstillfälle. Att det finns grundläggande kunskaper i första hjälpen och även utrustning i form av brandfiltar och annat som kan vara till hjälp.

Beronde på vilken typ av arbetsplats så kan utrustning för första hjälp se annorlunda ut, en mekanisk verkstad ser annorlunda ut är ett kontorsföretag och därmed så får man se till att anpassa den säkerhets och olycksfallsutrustning till dessa arbetsplatser. Ett skyddsombud ska alltid finnas som man kan påpeka saker och ting för som för detta vidare till chef eller ledning.