Som alla vet är det viktigt att jobba på sitt varumärke. Idag är det också A och O att synas på nätet. Den verksamhet som inte finns online finns inte överhuvudtaget! Men hur blir man då ett känt varumärke med positiv klang?

Ta Microsoft till exempel. Även den som saknar datorintresse känner till deras storsäljare Windows och Office. Företaget har gått från att ägna sig åt en smal, ”nördig” nisch till att bli världsledande. Anledningarna till det är många, men det visar på vikten av att ha ”örat mot marken” och förutse nästa stora trend (i deras fall, ökat intresse för hemdatorer). Att ha en logotyp i stort sett alla datoranvändare ser varje gång de öppnar ett dataprogram, skadar förstås inte heller!

IKEA är nog det svenska märke som är mest känt utomlands. Så hur har då den lilla postorderfirman från Småland gjort sig världskänd? IKEA:s ledord är att erbjuda snygg design till priser vanliga människor har råd med. Det gör de bland annat genom att kunderna själva får montera sina möbler. IKEA har genom sina platta paket därmed hittat ett sätt att hålla nere kostnaderna, som samtidigt tydligt skiljer dem från konkurrenterna. Det är smart marknadsföring! IKEA har också skaffat sig en bra onlinebutik, där man inte bara kan handla utan också planera sitt varuhusbesök genom att se om varan finns i lager samt använda det populära planeringsverktyget för kök och badrum.

Ett annat svenskt märke, inte lika känt i dagsläget, men som jobbat mycket med sin digitala profil är Svenskcasinoservice.se. Sajten fokuserar på att hjälpa användarna att hitta rätt i nätcasinodjungeln och att ge information som är heltäckande och säker. Genom att alltid ha uppdaterad information om vad som händer på de största nätcasinosajterna, som aktuella erbjudanden, topplistor och recensioner av nya spel, har den gjort sig till en självklar startsida för spelintresserade. Genom att hjälpa andra aktörer att synas på nätet, marknadsför de också sig själva. Smart!