Av någon underlig anledning så lyser ibland e-handlarna med sin frånvaro under diverse mässor runt om i landet. En mässa kan vara ett ypperligt tillfälle för en e-handel att synas i fysiskt tillstånd och en bra chans för företaget att tala med potentiella kunder öga mot öga, en lyx man annars inte brukar ha.

Bra att synas i ett annat element

För en e-handel som oftast kanske syns på nätet eller möjligtvis i tv-rutan så kan det vara oerhört värdefullt att delta på en mässa. På något vis så blev en e-handel och företaget bakom mer verkligt av att närvara vid event av detta slag, något som bygger allt från trovärdighet till medvetenhet om varumärket och dess innebörd. Det är självfallet lika viktigt att stå ut och att förmedla någon form av budskap även på en mässa av detta slag, eftersom vitsen med att delta annars förlorar en del av sitt värde.

Perfekt tillfälle att ta pulsen på potentiella kunder

En mässa är dessutom ett perfekt tillfälle för en e-handel att faktiskt få tala med potentiella kunder och få direktrespons på olika frågor och funktioner. Detta kan bland annat vara bra för att ställa frågor kopplat till konvertering som vanlig statistik inte kan ge dig, något som i slutändan kan komma att bli ovärderlig kunskap för företaget.

Driv direktförsäljning under mässan

De e-handlare som verkligen lyckas med sitt bås på mässan och att driva besökare till detta kan även vänta sig viss direktförsäljning på plats. Säg till exempel att man driver någon form av webbutik för kläder och deltar på någon form av mässa kopplat till mode. Här finns det goda chanser att många av besökarna kan tänkas shoppa i er monter om det är så att ni ställt upp några datorer kopplade till er sajt som besökarna kan surfa runt på som dom själv vill. På så vis slår man två flugor i en smäll och når både ökad kännedom samt ren försäljning i en och samma veva. Kopplar ni något erbjudande enbart till mässans deltagare, som exempelvis en speciell rabattkod, så är chansen ännu större att många av besökarna kommer shoppa loss ordentligt.