Tack vare internet och digital distribution har informationsutbytet totalt revolutionerats. Idag kan vem som helst starta en hemsida, börja sprida nyheter och hitta nya kunder.

För dig som företagare betyder det främst att du har en helt ny möjlighet att kontrollera informationsflödet runt ditt företag. Du kan ta kontroll över mediekanalerna och själv dela med dig av den informationen som möjliga kunder behöver för att ta ett informerat beslut.

Rankingsidor

Detta är en populär typ av site som både ger mervärde för kunden och är en bra möjlighet till marknadsföring. Dessa sidorna går igenom alternativen på marknaden och rankar sedan dessa efter olika kriterier. En av de bästa exemplen är Tippat.se som hjälper dig som kund få ett bättre grepp om sports betting. Detta gör de genom dels genom sidor där de rankar de olika alternativen så som bästa spelsajterna och bästa odds just nu. Förutom detta har de även flera väldigt uppskattade bloggar som går in på djupare analys av matcher och rådger gällande betting. Märk även att sidan har en genomtänkt design och image, något som behövs för att inge förtroende hos besökarna.

Bloggar

Att blogga är något som är väldigt vanligt, i alla fall internationellt där 3 av 4 säger sig använda kommunikationsformen. Rent generellt är bloggande ett väldigt effektivt sätt att få ut sitt budskap och bygga förtroende i branschen och hos eventuella kunder. Det krävs dock att man skriver om rätt saker och att man interagerar med andra bloggare. En av de stora fördelarna med en blogg är nämligen den interaktionen man då får men andra bloggare och deras läsare.

En vanlig sak är att ”Gästposta” vilket helt enkelt är att man skriver ett inlägg på någon annans blogg. På detta sättet för gästpostaren och bloggägaren över läsare från och till varandra vilket förhoppningsvis ökar bådas läsarkretsen.

 Social media

Med den stora spridningen som social media har fått idag är detta även en kanal som ypperligt lämpar sig för att nå ut med information. Majoriteten av företag idag använder sig av social media i något utsträckning, många har till exempel en Facebooksida där de tipsar om nya produkter, event och andra saker som man vill att båda existerande kunder och potentiella nya kunder alla ska få tillgång till.

Det är även vanligt att företag använder sig av Twitter, på sättet det fungerar kan man nå ut till personer som aldrig tidigare hört talas om en genom att använda populära hashtags som många personer följer. Använder man sig av dessa kanaler på ett effektivt sätt kan man inte bara se till att behålla kunder man redan fått, man kan även lyckas få tag på en hel del nya.