Marknadsföring genom identifikation kan man kalla det då olika kända personer hjälper till att marknadsföra en produkt eller ett företag. Det är inte självklart att vilken kändis som helst kan marknadsföra vad som helst. Det finns flera exempel på det men det är roligare att titta på framgångsrika kampanjer. Vi kan börja med Volvo personvagnar.

Volvo gör ett stort nummer av att vara svenskt – svensk kvalitet och svensk innovationsförmåga. Därför ber man Sveriges stolthet, nämligen Zlatan göra reklam för Volvos premiumbil. Zlatans varumärke är, precis som Volvos, internationellt och vida känt världen över. Han står för snabbhet, vighet och framgång, saker man vill koppla till varumärket Volvo.

Felix Stephensen är en ung och mycket framgångsrik pokerspelare. Han är vid 24 års ålder redan mångmiljonär och ger bilden av att vara en ”selfmade man”, en som klarar sig själv på vägen till framgång. Han har värvats till Betsafes poker som ambassadör och spelade WSOP-turneringen med Betsafe på T-shirtens framsida. Han började sin pokerkarriär med att spela nätpoker under smeknamnet FallAtyourFeet. Han vann en hel del och är nu sedan några år professionell pokerspelare, varumärket Betsafe vill naturligtvis gärna förknippas med hans framgångar, som visar att det är möjligt att bli mästare genom ett träget nätpokerspelande.

Volvo lastvagnar gjorde även en spektakulär reklamfilm med actionstjärnan Jean-Claude van Damme, där han står på två lastbilar med en fot på varje och som kör i full fart. Vad tillför då van Damme till Volvo? Framförallt styrka och trygghet. Något stabilt som håller. Egenskaper man givetvis vill skall associeras med Volvo lastvagnar.