Det finns många fördelar med att visa upp sitt företag på en mässa men också några saker som är viktiga att tänka på för att få så stor utdelning som möjligt av sitt arbete.

Det första du ska tänka på är givetvis att undersöka den mässa du vill ställa ut på, det kan vara bra att ha besökt mässan själv en gång innan du ställer ut, fråga de övriga utställarna vilka erfarenheter de har med sig från tidigare år och fundera ut vilken typ av monter du vill ha. Det är viktigt att du hittar en bra plats även om de bästa oftast är upptagen av de stora företagen.

Bjud in dina bästa kunder och ge dem en karta på var din monter finns och locka dem med ett extra erbjudande eller nåt speciellt om de besöker dig. Se till att du har rätt material med dig, lättare broschyrer eller lite billigare flyers som lyfter fram det viktigaste för att dela ut till förbipasserande och se till att din kontaktinformation står med. Märker du att intresset är tydligare hos vissa så kan du skicka med lite dyrare och mer utförliga broschyrer med dem, man vill inte gärna att dessa bara hamnar i papperskorgen.

Se till att du skyltat upp din monter ordentligt men håll den enkel och stilren. Se även till att du har praktiska och smarta give aways märkta med din företagslogga att skicka med besökarna. Det är lättare att fånga upp förbipasserande om man lockar med något extra. Det kan vara allt från godis med företagsloggan till kundvagnsmynt, pennor eller små prover på dina produkter.

När mässan väl är över så börjar det viktiga arbetet med uppföljning så fort som möjligt. Det är viktigt att smida medan järnet är varmt för att hinna före eventuella konkurrenter och se till att de som besökte mässan minns dig och ditt företag.