Som företagare måste man välja vilka sociala kanaler man ska synas på. Det finns en hel del av att välja mellan och alla har sina fördelar och nackdelar.

Några punkter man kan tänka på är:

  • Tiden – Att lägga upp en uppdatering på Twitter går mycket fort. Systemet bygger ju på att användaren bara får skriva ett visst antal tecken. Detta kan exempelvis jämföras med att driva en blogg där varje inlägg bör ha 300-1000ord för att verkligen ge något till läsaren. Hur mycket tid har du som företagare att jobba med detta?
  • Kunderna- Var man ska synas beror även på vilken målgrupp man har. Vill man nå ungdomar kring 14-18 år är det knappast LinkedIn som är rätt väg att gå. Där möter man istället företagarna och de som är inne i arbetslivet. Ungdomar är mer aktiva på Flickr och Facebook.
  • Information eller diskussion? – Det finns vägar att gå där man främst för fram sitt budskap. Detta medan andra vägar är mer inriktade på att vara för diskussioner i exempelvis kommentarsfälten. Vad passar bäst är beroende på vad som ska förmedlas.