I dagens företagsklimat så finns det ett ständigt ökande tryck för att man som företag ska ta ett större ansvar för exempelvis mänskliga rättigheter, grundläggande arbetsrättsprinciper samt följa grundläggande miljöstandarder. Detta är den ena delen av CSR, som betyder Corporate Social Responsibility, alltså ett socialt ansvar för företagare.

Detta kan sägas ha flera funktioner men handlar i stort sett om att utöva ett hållbart företagande som gynnar anställda, leverantörer och andra i anknytning till företaget. En smart sak att göra är att se till så att just ditt företags CSR-arbete är nära angränsande eller rent utav hänger ihop med företagets kärnvärden. Detta skapar trovärdighet och gör dessutom arbetet med dessa bitar mer naturliga än om det vore något helt annat som egentligen saknar anknytning till företaget.

Den smarte företagaren inser också att CSR inte bara är något som är enbart för den goda sakens skull, det behöver ju inte bara vara en kostnad – om det nu är det. Säg att du gör som MAX Hamburgerrestauranger exempelvis. Dom har gjort en mycket smart grej där man i sitt CSR-arbete först och främst visar hur mycket koldioxid som släpps ut genom tillverkning och försäljning av en specifik måltid. Det smarta man gör här är att ”klimatkompensera” genom att plantera träd i Afrika. Det innebär att man kompenserar det man i sin verksamhet släpper ut, genom att plantera ny växtlighet som genererar nytt syre och minskar koldioxidhalten i världen.

Varför är då detta så smart, jo därför att man förutom gör en bra sak så kan man använda detta i sin marknadsföring – vilket visar kunderna att man tänker på världen och tar sitt ansvar. Detta ger mycket bra pr och istället för en kostnad så kan man eventuellt till och med öka sin försäljning genom att man får goodwill från de som ser klimatkompensationskampanjen.